تفاوت عجیب 4 و 5 در مغز انسان

به گزارش مجله سرگرمی، زومیت نوشت: پژوهش جدیدی نشان می دهد مغز انسان از مکانیسم های عصبی متفاوتی برای شناسایی اعداد کوچک تر و بزرگ تر استفاده می نماید.

تفاوت عجیب 4 و 5 در مغز انسان

سریع جواب دهید: چند سیب در عکس بالا وجود دارد؟ به راحتی می توان سه سیب را دید، اما به لطف مکانیسم پردازش متمایز مغز شما، ممکن است این کار حتی ساده تر از چیزی باشد که تصور می کنید.

براساس مطالعه ای تازه، مغز انسان دو روش مجزا برای پردازش تعداد دارد: سیستمی برای مقادیر چهار یا کمتر و سیستم دیگری برای مقادیر پنج و بالاتر.

  • اجرای مراسم ختم در ماه!

دانشمندان مدت ها است می دانند وقتی از افراد خواسته می گردد مقادیر بالاتر یا پایین تر از این آستانه را سریع تشخیص دهند، آن ها به طرز متفاوتی واکنش نشان می دهند، اما تعیین نبوده است که این امر واقعا شاهدی از وجود دو مکانیسم عصبی متمایز است یا خیر.

انسان ها معمولا تعداد چهار یا کمتر را می توانند در نگاه اول و بدون شمارش تشخیص دهند و تقریبا همواره درست می گویند. این توانایی به برآورد آنی بصری (subitizing) معروف است. رواشناسان این اصطلاح را قرن گذشته ابداع کردند و با شمارش (counting) و تخمین (estimating) فرق دارد. این اصطلاح به این موضوع اشاره دارد که هنگام نگاه کردن به چند شیء، بدون احتیاج به شمارش یا حدس زدن، می توانید فورا تعداد آن ها را تشخیص دهید.

درحالی که به راحتی می توانیم مقادیر تا چهار را تشخیص دهیم، وقتی به پنج یا بیشتر می رسیم، این توانایی ناپدید می گردد. برای مثال، اگر از ما خواسته گردد فورا تعداد مجموعه ای متشکل از هفت سیب را تعیین کنیم، معمولا تردید می کنیم و تخمین میزنیم و کمی بیشتر طول می کشد تا پاسخ دهیم. بااین حال پاسخ های ما از دقت کمتری برخوردار است.

از آنجایی که مهارت تشخیص فوری ما به طور ناگهانی برای مقادیر بالاتر از چهار محو می گردد، بعضی از پژوهشگران به این موضوع فکر نموده اند که آیا ممکن است مغز از دو روش پردازش جداگانه برای مقادیر کمتر و بیشتر استفاده کند. شاید هم این طور باشد که مغز ما همواره از روش تخمین استفاده کند، اما مقدار خطا برای اعداد کوچک تر آنقدر پایین باشد که متوجه آن نشویم.

پژوهش های گذشته نشان داده بود مغز انسان دارای نورون هایی است که مسئول هریک از اعداد هستند و نورون های خاصی در پاسخ به مقادیر تعیین شلیک می شوند.

بعضی از نورون ها عمدتا زمانی شلیک می شوند که فرد دو عدد از یک چیز را می بیند (مثلا دو سیب)، درحالی که بعضی دیگر وقتی شلیک می شوند که تعداد متفاوتی را می بینند. بااین حال، بسیاری از این نورون ها در پاسخ به تعداد کمی بیشتر یا کمی کمتر هم شلیک می شوند؛ هرچند واکنش آن ها برای مقادیر دورتر از عدد اصلی آن ها ضعیف تر می گردد.

پژوهشگران در مطالعات گذشته خود نشان داده اند که اثر فاصله عددی در میمون ها نیز رخ می دهد. اگرچه، در انسان ها معمولا فقط زمانی اتفاق می افتد که ما پنج یا تعداد بیشتر را ببینیم که به تفاوت های ناشناخته در نحوه شناسایی اعداد کوچک تر به وسیله مغز ما اشاره دارد.

نویسندگان مقاله می گویند به نظر می رسد مکانیسم اضافه ای برای اعداد کمتر از 5 وجود دارد که موجب عملکرد دقیق تر این نورون ها می گردد.

نورون های مسئول اعداد کمتر ممکن است نورون های مسئول اعداد نزدیک را مهار و بنابراین، هرگونه سیگنال مختلط درمورد کمیت موردنظر را محدود نمایند. برای مثال، وقتی نورون مخصوص تعداد 3 شلیک می گردد، نورون هایی را که معمولا در پاسخ به 2 یا 4 شلیک می شوند، نیز مهار می نماید. نورون های مسئول تعداد 5 و بیشتر از آن، ظاهرا فاقد این مکانیسم هستند.

پژوهشگران 17 بیمار را در بیمارستان دانشگاه بن انتخاب کردند که برای جراحی مغز به منظور درمان صرع آماده می شدند. به عنوان بخشی از رویه درمانی، میکروالکترودهایی در لوب گیجگاهی بیماران گذاشته شده بود. پژوهشگران از الکترودها برای مقدار گیری واکنش سلول های عصبی جداگانه به محرک های بصری استفاده کردند.

افراد مورد مطالعه به صفحه کامپیوتری نگاه می کردند که تعداد متفاوتی از نقطه ها را به مدت نیم ثانیه نشان می داد. پس از آن، پژوهشگران از افراد تحت آزمایش می پرسیدند تعداد نقطه هایی که دیدند، زوج بود یا فرد؟

وقتی تعداد نقطه ها تا چهار عدد بود، آزمودنی ها سریع و دقیق پاسخ می دادند و عملا خطایی در کار نبود. اما وقتی تعداد نقطه ها به 5 مورد و بیشتر رسید، هم خطا و هم زمان پاسخگویی زیادتر شد.

به گفته دانشمندان، پژوهش آن ها سرنخ های تازهی را درمورد مکانیک مغز انسان ارائه می دهد و جزئیات مهمی را درمورد نحوه پردازش اعداد به وسیله مغز آشکار می نماید. چنین پژوهش هایی می تواند درک ما را از اختلالاتی مانند اختلال یادگیری ریاضی (دیسکلکولیا) نیز افزایش دهد.

  • بزرگترین خودروساز دنیا در راه ایران/عکس

  • ملوان زبل همه را فریب داد/ اسفناج اصلا منبع غنی آهن نیست!

  • خودرویی که با قیمت 520 میلیونی خود می توانست جایگزین 207 ایران خودرو گردد! /عکس

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 دی 1402 بروزرسانی: 18 دی 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164575

به "تفاوت عجیب 4 و 5 در مغز انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت عجیب 4 و 5 در مغز انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید